BERT HAANSTRA - FILMER VAN NEDERLAND
Bij de Universiteit van Amsterdam staat de digitale editie van Bert Haanstra - Filmer van Nederland gratis online.
Bert Haanstra - Filmer van Nederland stond op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs/Erik Hazelhoff Roelfzema Prijs. Eerder stond Gevaarlijk leven: Een biografie van Joris Ivens op de shortlist voor de Gouden Uil en de Dordtse Biografieprijs.
RADIO-INTERVIEWS OVER BERT HAANSTRA - FILMER VAN NEDERLAND
Op 11 september 2009 in het radioprogramma OBA Live.
Op 6 september 2009 in het radioprogramma OVT (Online te beluisteren).
Interview over '2016 Bert Haanstrajaar': 'Tijd voor Max Radio' 2 juni 2016.
BERT HAANSTRA ALS SCHILDER, TEKENAAR, FOTOGRAAF
Van 16 augustus t/m 15 oktober 2014 werd bij het Geoffrey Donaldson Instituut in Noord-Scharwoude de door filmhistoricus Egbert Barten en ondergetekende samengestelde tentoonstelling 'Bert Haanstra, schilder, tekenaar, fotograaf' gehouden.
Bij die gelegenheid verscheen mijn boek Bert Haanstra, schilder, tekenaar, fotograaf.
Voor Haanstra tegen 1950 professioneel filmmaker werd, werkte hij als persfotograaf en was hij kunstschilder, opgeleid aan de Academie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Dat hij ook op deze gebieden talenten had, bleek uit de expositie, waar veel van zijn werk voor het eerst te zien was.
Bert Haanstra, 'Lijnbaansgracht' (1943).
DE ZWIJGENDE MEERDERHEID DER KUNSTENAARS
Tussen het modernisme van De Stijl na de Eerste Wereldoorlog en de revolutie van Cobra eind jaren veertig ging de meerderheid van de Nederlandse kunstenaars een weg van gematigde vernieuwing.
Lees verder...
Bert Haanstra: geen (s)pionnetje voor het Oostblok
Haanstra's films waren tijdens de Koude Oorlog ook in Oost-Europa populair, 'maar ik wil niet de kans lopen als een (klein) (s)pionnetje te dienen.'
In den beginne was het beeld
Over het gebruik van beeldmateriaal door biografen.
Een authentieke autarkist
Ed van der Elsken en andere grote ego's in de cinema.
Escapisme mag
Het eerste Nederlands Filmfestival na de aanslag op de Twin Towers.
Filmkoorts
Hoe de cinema het moderne leven in Limburg bevorderde.
Tussen bioscoopvermaak en autonome film
L.J. Jordaan en de Filmliga.
De strijd tegen het amerikanisme
Menno ter Braak en de film.
De kolonisering van de fotografie
Lezing tijdens een werkconferentie van het Nederlands Fotomuseum.
Geoffrey Donaldsons Australische jaren
Filmhistoricus Geoffrey Donaldson (1929-2002) drukte zijn stempel op de Nederlandse filmgeschiedschrijving. Hij kwam oorspronkelijk uit Australië, maar over zijn tijd daar was eerder weinig bekend. Geschreven door ondergetekende en voornamelijk gebaseerd op research van Egbert Barten (Geoffrey Donaldson Instituut). Lees verder…
Een kleine geschiedenis van Eye Filmmuseum
70 jaar geleden werd de voorloper van Eye Filmmuseum opgericht.
Hollandse Documentaire School?
In Tijdschrift voor Mediageschiedenis nummer 1-2010 werd mijn boek Bert Haanstra - Filmer van Nederland gerecenseerd (zie aldaar). Nummer 2-2010 bevatte een reactie mijnerzijds, speciaal over het in de Nederlandse filmgeschiedschrijving omstreden begrip 'Hollandse documentaire school'. Met een vervolg anno november 2015.
De Tweede Wereldoorlog als spiegelpaleis
De visie die schrijver W.F. Hermans in zijn roman De donkere kamer van Damokles op de Tweede Wereldoorlog geeft, drukte enkele decennia zijn stempel op Nederlandse films over de oorlog.
Mensen van morgen
De kleine maar onstuitbare verandering.
Jeugd zonder illusies
Over Spetters.
Seks in de Nederlandse film
Nachten met Hugo, Rutger, Carry, Willeke, Monique en Sylvia.
Mijnheer Nederland en het Wij-gevoel
Bert Haanstra en eigen land.
Bert Haanstra - korte biografie
Biografisch Woordenboek van Nederland.
Een dierenfilm in de turbulente jaren zeventig
Bert Haanstra's Bij de beesten af.
Filmmaker voor Shell
Bert Haanstra was betrokken bij vele Shell-films.
Cameraman naast Jacques Tati
Een gesprekje met Eddy van der Enden.
Zes films over glas
Na Haanstra viel er niets meer te zeggen...
Cameraman Anton van Munster verbaast filmhistorisch Nederland
Discussie over filmformaten.
De kunst van de beperking
Waarom Shakespeare nooit klaagde over het format van een sonnet.
Beugelbekkies aan de Costa's
Een cultuur die de critici vreemd is.
COLUMNS IN DE FILMKRANT
'Filmhistoricus Hans Schoots legt maandelijks de filmkritiek op de sofa', luidde de aanhef van de column 'Analyze this' in de Filmkrant.
Lees verder...